lennundus
Re: lennundus
Üks video, millest asjasthuvitatud rahvas juba nii-kui-nii teadlik on: https://www.youtube.com/watch?v=tIpopa- ... e=youtu.be
Mind aga hoopis huvitab - kas, kuhu, ja kuidas käib üldse helikopterist see katapulteerumine? Kuna video lõpus küsitakse katapulteerumise kohta, siis ilmselt see mingi trikiga ikkagi toimub. Aga kuidas? Läbi rootori?
Mind aga hoopis huvitab - kas, kuhu, ja kuidas käib üldse helikopterist see katapulteerumine? Kuna video lõpus küsitakse katapulteerumise kohta, siis ilmselt see mingi trikiga ikkagi toimub. Aga kuidas? Läbi rootori?
Tervitused trumpistadele ja muudele kodumaistele Kremli käpikutele: https://www.youtube.com/watch?v=EPZ8hdxc9UI&app=desktop
Re: lennundus
...suure chinook'i piloodid istuvad minumeelest(?) oma langevarju peal (umbes nagu purilendurid).
Viimsi poolsaare alguses,Triax100+antenni ajam RAK380;
TV'd: Sam. QE65-Q ja LE40D550 + Elion boxid ARRIS VIP1113 ja VIP5305
soundb:Sam.HW-K450
blue-ray: Sam.BD-J5500
Raadio: Yam. R-N303D ja Imperial DABMAN i200 + 9el.vert. DAB-yagi az.WE
TV'd: Sam. QE65-Q ja LE40D550 + Elion boxid ARRIS VIP1113 ja VIP5305
soundb:Sam.HW-K450
blue-ray: Sam.BD-J5500
Raadio: Yam. R-N303D ja Imperial DABMAN i200 + 9el.vert. DAB-yagi az.WE
Re: lennundus
Mõnedel pommitajatel toimub katapulteerimine alla. Seepärast ei soovitada seda proovida maa peal olles 
Ehk ka siin sama meetod?

Ehk ka siin sama meetod?
{Amiko Viper 4k}{Triax 1,1m}{Supreme Intelligent Dark Motor All Metal DiSEqC USALS, 85°E-30°W}{Pana Plasma}
- Linnavurle
- Entusiast
- Postitusi: 375
- Liitunud: 20:25, 02 Juul 2008
- Asukoht: Tallinn
Re: lennundus
Helikopteri uksest kukud välja. Ja kui koperdis juba kukub, pole pilootidel kuhugi minna. Venkudel on TU pikamaa pommitajatel väljumine kõhu alt. Seal spetsjomm konveier lausa olemas.
- Linnavurle
- Entusiast
- Postitusi: 375
- Liitunud: 20:25, 02 Juul 2008
- Asukoht: Tallinn
Re: lennundus
Lisaks midagi ameerikamaalt.
http://reisijuht.delfi.ee/news/news/fot ... d=72170767
http://reisijuht.delfi.ee/news/news/fot ... d=72170767
Re: lennundus
...see oli mu meelest ainult lennuki sabas paiknevale staffile ( kuulipildur ja radist)?Linnavurle kirjutas:Seal spetsjomm konveier lausa olemas.
Viimsi poolsaare alguses,Triax100+antenni ajam RAK380;
TV'd: Sam. QE65-Q ja LE40D550 + Elion boxid ARRIS VIP1113 ja VIP5305
soundb:Sam.HW-K450
blue-ray: Sam.BD-J5500
Raadio: Yam. R-N303D ja Imperial DABMAN i200 + 9el.vert. DAB-yagi az.WE
TV'd: Sam. QE65-Q ja LE40D550 + Elion boxid ARRIS VIP1113 ja VIP5305
soundb:Sam.HW-K450
blue-ray: Sam.BD-J5500
Raadio: Yam. R-N303D ja Imperial DABMAN i200 + 9el.vert. DAB-yagi az.WE
- Linnavurle
- Entusiast
- Postitusi: 375
- Liitunud: 20:25, 02 Juul 2008
- Asukoht: Tallinn
Re: lennundus
Kõigile. Youtubis oli dokfilm selle lennuki kohta.officer kirjutas:...see oli mu meelest ainult lennuki sabas paiknevale staffile ( kuulipildur ja radist)?Linnavurle kirjutas:Seal spetsjomm konveier lausa olemas.
- peeter3000
- Digivanake
- Postitusi: 8384
- Liitunud: 02:00, 15 Nov 2006
- Asukoht: Tallinn
Re: lennundus
Eelmisel nädalal saabusid Saksamaale ja Poolasse õppustele esimesed viienda põlvkonna USA reaktiivhävitajad F-22 Raptor. Neli lennukit tegi seal näidislende ja vähemalt mõnede meediakanalite oletusel võiks sellist lennukit nädala lõpus oodata ka Eestit külastama.
F-22 on üheistmeline, kahe mootoriga, iga ilmaga lennukõlbulik taktikaline stealth-reaktiivhävitaja. Lennukitüübi peamine väljatöötaja oli Lockheed Martin, kuigi oma oskustega oli abiks ka Boeing Defense, Space & Security. 1997. aastal esimese lennu teinud Raptorid asendavad nüüdseks juba USA lennuväe arsenalis vananenud lennukeid F-15 Eagle ja F-16 Fighting Falcon.
Aastail 1996-2011 toodeti F-22 lennukeid kokku 195, neist kaheksa treeninglennukit, mis anti eranditult USA õhujõudude kasutusse. Lennukimudeli väljatöötamine maksis teadaolevalt 66,7 miljardit dollarit ja iga lennuki hinnaks tuli keskmiselt 150 miljonit USA dollarit.
Tegemist on praegu ainsa lahingvõimelise viienda põlvkonna hävituslennukiga maailmas, kuna Lockheed Martini F-35 Lightning II, Suhhoi PAK FA ning hiinlaste Chengdu J-20 ja Shenyang J-31 on siiani erinevates arengufaasides. F-22 kere, relvasüsteemid ja lõplik kokkupanek oli Lockheed Martini ülesandeks, Boeing abistas tiibade, tagakere, avioonika ühendamise ja treeningsüsteemide osas. Kuigi seda tüüpi lennukite tootmine on 2011. aastast seisma pandud, on nende parimad aastad USA õhuvägede teenistuses veel ees.
Probleemiks, miks tootmine lõpetati, oli ennekõike see, et F-22 on ligi 1,5 korda kallim kui nüüd valmiv hävitaja F-35, pealegi ilmnes, et Vene ja Hiina konkurendid ei valmigi nii ruttu, kui kardeti. Lisaks sulges ekspordikeeld Raptorite eest teiste liitlasriikide turud. Austraalia, Jaapan ja Iisrael oleks olnud küll lennukitest huvitatud, nüüd on neil pigem valida F-35 variantide vahel.
Kuigi vihjeid F-22 lennukite "Euroopa sõjateatrisse" toomise kohta kõlas juba juunis, tegi asja lõplikult teatavaks USA õhujõudude minister Deborah Lee James 24. augustil. Taustal on Poola nõuded, et USA aitaks neil parandada Ida-Euroopa õhuruumi kaitset ilmselgelt just Venemaalt lähtuva võimaliku ohu vastu. (Teatavasti omaaegset Poola raketikilpi põhjendati hoopis Iraani ohuga, raketikilbist loobumine solvas poolakaid sügavalt.)
Raptoreid on seni nähtud lendamas Aasia ja Vaikse ookeani regiooni baasidest, sõjategevuses on neid nähtud terroristliku islamiriigi positsioone rünnates Süüria aladel. Ja nii on lennukid ka lahingutegevuses seni oma ülekaalu tõestada suutnud.
Kuigi Saksamaal ja Poolas nähti esialgu nelja lennukit, peaks kokku tosin F-22 lennukit ja neid teenindav 200-300-meheline tugiüksus leidma koha mitmes baasis Ida-Euroopas. Kas Ämari on üks nendest, võime esialgu vaid oletada.
Kui F-22 väljatöötamist 1981. aastal alustati, oli maailmas võimutsemas suur vastasseis kahe külma sõja leeri vahel, mis oli küll juba kadunud ajaks, mil esimene lennuk tegelikult õhku tõusis. Nüüd, mil Venemaa üritab külma sõja õhustikku iga hinna eest taastada, võib F-22 osutuda aga varasemast vajalikumaks.
Õhk-õhk võitluseks teiste lennukite vastu saavad F-22 lennukid kanda kuut AIM-120C (AMRAAM)ja kaht AIM-9 Sidewinder raketti, õhk-maa rünnakuteks võivad nad kanda kaht pooletonnist JDAM-lõhkekeha (või mitut pommi, kogukaaluga 1000 kg), kaht AIM-120C ja kaht AIM-9 raketti. Lisaks on lennuk varustatud M61A2-kahuriga. Erinevalt eelkäijatest kannab lennuk kõiki rakette ja pomme oma "kõhus," lisaks suudaks küll tiibade alla võtta veel ligi 2,3-tonnist raskust.
F-22 numbrites
Meeskond: 1
Lennuki pikkus: 18,92 m
kõrgus: 5,08 m
tiibade siruulatus: 13,56 m
tiivapindala: 78,04 m²
maksimaalne õhkutõusu kaal: 38 000 kg
Mootorid: kaks Pratt & Whitney F119-PW-100 turboreaktiivmootorit
Kütust võtab: sisemiselt 8200 kg või välimiste lisapaakidega 12 000 kg
Maksimumkiirus hinnanguliselt: Mach 2.25 (2410 km/h)
Lennukaugus: 1,600 nmi (2960 km), kui appi võtta välimised kütusepaagid
Lennukõrgus: 20 000 meetrit
Avioonika: AN/APG-77 radar (näeb ühe ruutmeetri suurusi objekte kuni 240 km taha), AN/AAR-56 raketistardi detektor, AN/ALR-94 radarhoiatuse vastuvõtja, MJU-39/40 tuleheitja
http://forte.delfi.ee/news/militaaria/h ... d=72338213
tankimine õhus
http://www.liveleak.com/view?i=ba4_1400357563
edit
F22 missioon koosneb:
*4x F-22A
*1x C-17
*60 "airman"
The U.S. Air Force has released an infographic with a collection of information about the F-22 Raptor at its first training deployment in Europe.
Even though it is quite simple, the image provides some useful information about the Rapid Raptor Package concept used to deploy the 5th Generation jet in any theater across the world in 24 hours: in particular, it states that a standard package is made of 4 F-22s, 1 C-17 and 60 supporting airmen. Not too much for the most advanced U.S. fighter plane currently in service.
Two of the four F-22s belonging to 95th FS are currently in Poland, for some training with the Polish Air Force and prove they can operate from former Warsaw Pact countries and airbases as well.
More base visits across eastern Europe are expected until the aircraft return to Tyndall Air Force Base, Florida, in mid September.

Four F-22 Raptor fighter aircraft taxi after landing at Spangdahlem Air Base, Germany, Aug. 28, 2015, as part of the inaugural F-22 training deployment to Europe. The F-22s are deployed from the 95th Fighter Squadron at Tyndall Air Force Base, Fla., as part of the European Reassurance Initiative and will conduct air training with other Europe-based aircraft while demonstrating U.S. commitment to NATO allies and the security of Europe. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Chad Warren/Released)
http://theaviationist.com/2015/08/28/in ... to-europe/
----------
Läti Lielvarde baasi saabusid 2 USA drooni ja hooldemeeskond..
..according to the U.S. Air Force, two MQ-1 Predator drones and approximately 70 Airmen deployed to Lielvarde Air Base, Latvia beginning on Aug. 24 for a temporary deployment that will continue through mid-September..
..During the deployment, Predators will not be involved in intelligence gathering missions, but will test ability to collect and share intelligence with other NATO allies.
But plans are to do something more, like Joint Terminal Attack Controllers (JTACs) training: MQ-1 drones will collect intelligence that will be distributed to NATO JTACs so that they will be able to call in airstrikes of A-10 Thunderbolt II attack planes.
So, the military build-up in Europe continues with F-22s and MQ-1s performing brief deployments to test and validate their ability to reach the Old Continent in timely fashion, and to lay the foundations of longer presence of stealth jets and drones around eastern European nations threatened by Russia.
F-22 on üheistmeline, kahe mootoriga, iga ilmaga lennukõlbulik taktikaline stealth-reaktiivhävitaja. Lennukitüübi peamine väljatöötaja oli Lockheed Martin, kuigi oma oskustega oli abiks ka Boeing Defense, Space & Security. 1997. aastal esimese lennu teinud Raptorid asendavad nüüdseks juba USA lennuväe arsenalis vananenud lennukeid F-15 Eagle ja F-16 Fighting Falcon.
Aastail 1996-2011 toodeti F-22 lennukeid kokku 195, neist kaheksa treeninglennukit, mis anti eranditult USA õhujõudude kasutusse. Lennukimudeli väljatöötamine maksis teadaolevalt 66,7 miljardit dollarit ja iga lennuki hinnaks tuli keskmiselt 150 miljonit USA dollarit.
Tegemist on praegu ainsa lahingvõimelise viienda põlvkonna hävituslennukiga maailmas, kuna Lockheed Martini F-35 Lightning II, Suhhoi PAK FA ning hiinlaste Chengdu J-20 ja Shenyang J-31 on siiani erinevates arengufaasides. F-22 kere, relvasüsteemid ja lõplik kokkupanek oli Lockheed Martini ülesandeks, Boeing abistas tiibade, tagakere, avioonika ühendamise ja treeningsüsteemide osas. Kuigi seda tüüpi lennukite tootmine on 2011. aastast seisma pandud, on nende parimad aastad USA õhuvägede teenistuses veel ees.
Probleemiks, miks tootmine lõpetati, oli ennekõike see, et F-22 on ligi 1,5 korda kallim kui nüüd valmiv hävitaja F-35, pealegi ilmnes, et Vene ja Hiina konkurendid ei valmigi nii ruttu, kui kardeti. Lisaks sulges ekspordikeeld Raptorite eest teiste liitlasriikide turud. Austraalia, Jaapan ja Iisrael oleks olnud küll lennukitest huvitatud, nüüd on neil pigem valida F-35 variantide vahel.
Kuigi vihjeid F-22 lennukite "Euroopa sõjateatrisse" toomise kohta kõlas juba juunis, tegi asja lõplikult teatavaks USA õhujõudude minister Deborah Lee James 24. augustil. Taustal on Poola nõuded, et USA aitaks neil parandada Ida-Euroopa õhuruumi kaitset ilmselgelt just Venemaalt lähtuva võimaliku ohu vastu. (Teatavasti omaaegset Poola raketikilpi põhjendati hoopis Iraani ohuga, raketikilbist loobumine solvas poolakaid sügavalt.)
Raptoreid on seni nähtud lendamas Aasia ja Vaikse ookeani regiooni baasidest, sõjategevuses on neid nähtud terroristliku islamiriigi positsioone rünnates Süüria aladel. Ja nii on lennukid ka lahingutegevuses seni oma ülekaalu tõestada suutnud.
Kuigi Saksamaal ja Poolas nähti esialgu nelja lennukit, peaks kokku tosin F-22 lennukit ja neid teenindav 200-300-meheline tugiüksus leidma koha mitmes baasis Ida-Euroopas. Kas Ämari on üks nendest, võime esialgu vaid oletada.
Kui F-22 väljatöötamist 1981. aastal alustati, oli maailmas võimutsemas suur vastasseis kahe külma sõja leeri vahel, mis oli küll juba kadunud ajaks, mil esimene lennuk tegelikult õhku tõusis. Nüüd, mil Venemaa üritab külma sõja õhustikku iga hinna eest taastada, võib F-22 osutuda aga varasemast vajalikumaks.
Õhk-õhk võitluseks teiste lennukite vastu saavad F-22 lennukid kanda kuut AIM-120C (AMRAAM)ja kaht AIM-9 Sidewinder raketti, õhk-maa rünnakuteks võivad nad kanda kaht pooletonnist JDAM-lõhkekeha (või mitut pommi, kogukaaluga 1000 kg), kaht AIM-120C ja kaht AIM-9 raketti. Lisaks on lennuk varustatud M61A2-kahuriga. Erinevalt eelkäijatest kannab lennuk kõiki rakette ja pomme oma "kõhus," lisaks suudaks küll tiibade alla võtta veel ligi 2,3-tonnist raskust.
F-22 numbrites
Meeskond: 1
Lennuki pikkus: 18,92 m
kõrgus: 5,08 m
tiibade siruulatus: 13,56 m
tiivapindala: 78,04 m²
maksimaalne õhkutõusu kaal: 38 000 kg
Mootorid: kaks Pratt & Whitney F119-PW-100 turboreaktiivmootorit
Kütust võtab: sisemiselt 8200 kg või välimiste lisapaakidega 12 000 kg
Maksimumkiirus hinnanguliselt: Mach 2.25 (2410 km/h)
Lennukaugus: 1,600 nmi (2960 km), kui appi võtta välimised kütusepaagid
Lennukõrgus: 20 000 meetrit
Avioonika: AN/APG-77 radar (näeb ühe ruutmeetri suurusi objekte kuni 240 km taha), AN/AAR-56 raketistardi detektor, AN/ALR-94 radarhoiatuse vastuvõtja, MJU-39/40 tuleheitja
http://forte.delfi.ee/news/militaaria/h ... d=72338213
tankimine õhus
http://www.liveleak.com/view?i=ba4_1400357563
edit
F22 missioon koosneb:
*4x F-22A
*1x C-17
*60 "airman"
The U.S. Air Force has released an infographic with a collection of information about the F-22 Raptor at its first training deployment in Europe.
Even though it is quite simple, the image provides some useful information about the Rapid Raptor Package concept used to deploy the 5th Generation jet in any theater across the world in 24 hours: in particular, it states that a standard package is made of 4 F-22s, 1 C-17 and 60 supporting airmen. Not too much for the most advanced U.S. fighter plane currently in service.
Two of the four F-22s belonging to 95th FS are currently in Poland, for some training with the Polish Air Force and prove they can operate from former Warsaw Pact countries and airbases as well.
More base visits across eastern Europe are expected until the aircraft return to Tyndall Air Force Base, Florida, in mid September.

Four F-22 Raptor fighter aircraft taxi after landing at Spangdahlem Air Base, Germany, Aug. 28, 2015, as part of the inaugural F-22 training deployment to Europe. The F-22s are deployed from the 95th Fighter Squadron at Tyndall Air Force Base, Fla., as part of the European Reassurance Initiative and will conduct air training with other Europe-based aircraft while demonstrating U.S. commitment to NATO allies and the security of Europe. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Chad Warren/Released)
http://theaviationist.com/2015/08/28/in ... to-europe/
----------
Läti Lielvarde baasi saabusid 2 USA drooni ja hooldemeeskond..
..according to the U.S. Air Force, two MQ-1 Predator drones and approximately 70 Airmen deployed to Lielvarde Air Base, Latvia beginning on Aug. 24 for a temporary deployment that will continue through mid-September..
..During the deployment, Predators will not be involved in intelligence gathering missions, but will test ability to collect and share intelligence with other NATO allies.
But plans are to do something more, like Joint Terminal Attack Controllers (JTACs) training: MQ-1 drones will collect intelligence that will be distributed to NATO JTACs so that they will be able to call in airstrikes of A-10 Thunderbolt II attack planes.
So, the military build-up in Europe continues with F-22s and MQ-1s performing brief deployments to test and validate their ability to reach the Old Continent in timely fashion, and to lay the foundations of longer presence of stealth jets and drones around eastern European nations threatened by Russia.
DVB-T/T2:Eesti-SoomeDigi/ DVB-C:Starman HD/DVB-S: Mabo 125x140cm/TBS5922
Re: lennundus
Lennuk lendas väga madalalt korrusmajadest üle - http://daytube.az/view=98gynhur
- peeter3000
- Digivanake
- Postitusi: 8384
- Liitunud: 02:00, 15 Nov 2006
- Asukoht: Tallinn
Re: lennundus
kl.11 ajal lendasid Tln.-st üle koos , kõige ees C-17 (eksisin!, ei olnud c17 ) ,siis kõrvuti 2xA10 ja2x F22-A
----

A KC-135 Stratotanker along with two F-22 Raptors and two A-10 Thunderbolt IIs fly overhead before landing at Ämari Air Base, Estonia, Sept. 4, 2015, as part of a brief forward deployment. The F-22s have previously deployed to both the Pacific and Southwest Asia for Airmen to train in a realistic environment while testing partner nations’ ability to host advanced aircraft like the F-22. The F-22s are deployed from the 95th Fighter Squadron at Tyndall Air Force Base, Florida. The U.S. Air Force routinely deploys aircraft and Airmen to Europe for training and exercises. (U.S. Air Force photo/ Tech. Sgt. Ryan Crane)

An F-22 Raptor takes off from Ämari Air Base, Estonia, Sept. 4, 2015, following a brief forward deployment. The F-22s have previously deployed to both the Pacific and Southwest Asia for Airmen to train in a realistic environment while testing partner nations’ ability to host advanced aircraft like the F-22. The F-22s are deployed from the 95th Fighter Squadron at Tyndall Air Force Base, Florida. The U.S. Air Force routinely deploys aircraft and Airmen to Europe for training and exercises. (U.S. Air Force photo/ Tech. Sgt. Ryan Crane)
----

A KC-135 Stratotanker along with two F-22 Raptors and two A-10 Thunderbolt IIs fly overhead before landing at Ämari Air Base, Estonia, Sept. 4, 2015, as part of a brief forward deployment. The F-22s have previously deployed to both the Pacific and Southwest Asia for Airmen to train in a realistic environment while testing partner nations’ ability to host advanced aircraft like the F-22. The F-22s are deployed from the 95th Fighter Squadron at Tyndall Air Force Base, Florida. The U.S. Air Force routinely deploys aircraft and Airmen to Europe for training and exercises. (U.S. Air Force photo/ Tech. Sgt. Ryan Crane)

An F-22 Raptor takes off from Ämari Air Base, Estonia, Sept. 4, 2015, following a brief forward deployment. The F-22s have previously deployed to both the Pacific and Southwest Asia for Airmen to train in a realistic environment while testing partner nations’ ability to host advanced aircraft like the F-22. The F-22s are deployed from the 95th Fighter Squadron at Tyndall Air Force Base, Florida. The U.S. Air Force routinely deploys aircraft and Airmen to Europe for training and exercises. (U.S. Air Force photo/ Tech. Sgt. Ryan Crane)
DVB-T/T2:Eesti-SoomeDigi/ DVB-C:Starman HD/DVB-S: Mabo 125x140cm/TBS5922
Re: lennundus
Tänane hädamaandumine - http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... d=72987979
ja http://www.postimees.ee/3404161/tallinn ... -berliinis
Mind üllatas ERR uudistesaade Vikerraadios, kus vaikiti maha et pardal oli ka president Ilves koos kantseleitöötajatega - milleks sellest saladust teha?
ja http://www.postimees.ee/3404161/tallinn ... -berliinis
Mind üllatas ERR uudistesaade Vikerraadios, kus vaikiti maha et pardal oli ka president Ilves koos kantseleitöötajatega - milleks sellest saladust teha?
Re: lennundus
Tekib küsimus, miks sellise lennukiga üldse starditi? Või põrkas õhus millegagi kokku? Linnud?
DVB-T, DVB-T2: Golden Media Mania 3 HD & Sony32W4000; antenn 21...69 17dB, kõrgus 45+11 m; võimendi AD20-1,9/AMT; suund Espoo
- peeter3000
- Digivanake
- Postitusi: 8384
- Liitunud: 02:00, 15 Nov 2006
- Asukoht: Tallinn
Re: lennundus

5 mootoriga B747.
1 tagavara mootor viiakse Johannesburgi.
The Qantas Boeing 747 with 5 engines is now approaching Johannesburg.
https://twitter.com/flightradar24/statu ... 5226432512
DVB-T/T2:Eesti-SoomeDigi/ DVB-C:Starman HD/DVB-S: Mabo 125x140cm/TBS5922
- peeter3000
- Digivanake
- Postitusi: 8384
- Liitunud: 02:00, 15 Nov 2006
- Asukoht: Tallinn
Re: lennundus
Seni jagub Belgia komandöril Ämari rajameistrite suunas vaid kiidusõnu ja tema sõnul on neilt saadav tugi parim, mida ta oma karjääri jooksul näinud on.
"Nad küsivad meilt, millise rajaosaga tuleb tegeleda esmajärjekorras, nad töötavad ööpäevaringselt ja tänu neile saame olla tegutsemisvalmis igal ajahetkel," kinnitas Blancquaert.
Nädal tagasi Eesti õhuruumi turvamise üle võtnud Belgia piloote tervitas Eesti selletalvine rekordkülm ning suur lumesadu. "Aktuaalne kaamera. Nädal" käis Ämari lennubaasis vaatamas, kuidas hävitajatele F-16 teed lumest puhtaks lükatakse.
Ämari angaarides on õhuturbe üle võtnud Belgia lennusalga hävitajad F-16, valmis iga hetk missioonile kihutama. Õhkutõus pole aga tiheda lumesaju tõttu, mis sel nädalal Lääne- ja Põhja-Eestit tabas, lihtne, vahendas "Aktuaalne kaamera. Nädal."
"Ilmastikuolud on meie jaoks ekstreemsed või vähemalt me pole sellistega harjunud. Kuid tõime Eestisse kõige paremad ja kogenumad piloodid. Loomulikult olime valmistunud külmadeks ilmadeks, kuid lahkusime Belgiast, kui seal oli 10 või 15 kraadi sooja. Kohtuda siin 20- või 25-kraadise külmaga oli loomulikult väga erinev, kuid selles pole midagi ilmvõimatut, me kohaneme kergelt," rääkis Belgia lennusalga komandör, kolonelleitnant Davy Blancquaert.
Lume ja külmade ilmadega on aidanud kohaneda seegi, et Belgia piloodid käivad pidevalt harjutamas Norras. Villane lambanahk hävitaja kokpitis piloodi istmel pole siiski sooja hoidmiseks, vaid see tegevat istme mugavamaks.
Aga sel ajal, kui belglased angaaris väljakutset või treeninglennule minekut ootavad, nühivad Ämari baasi lumekoristajad praegu 24 tundi järjest nii angaaride esist kui ka enam kui 2,7 kilomeetri pikkust ja 55 meetri laiust maandusmisrada lumest puhtaks.
Ämari baasi rajameister, nooremseersant Alari Õun tunnistas siiski, et midagi ekstreemset selle nädala suures lumesajus siiski polnud.
"Igal talvel tulevad ette mõned hullud päevad, kus mehed ongi 24/7 väljas, aga mitte eriti. Sõltuvalt ilmast, lume iseloomust, ladestuse astmest ja ulatusest saadame peale vastavad masinad, teostame vastavaid operatsioone, eemaldame lund sahkade ja harjadega, lumerootoriga, vajadusel kasutame rajakeemiat," selgitas Õun.
Peale lumekoristustehnika on oluline ka spetsiaalne auto, millega rajameister kihutab umbes 100-kilomeetrise tunnikiirusega mööda puhtaks lükatud lennurada.
"Tegemist on rajameistri masinaga. See on sellepärast natukene eriline, et sellel on raja hõõrdeteguri mõõtmiseks spetsiaalne mõõteratas. See surutakse kindla jõuga vastu pinnast ja arvuti arvutab välja, kui palju see ratas libiseb tee peal ja arvutab välja hõõrdeteguri," selgitas Õun.
Kuid sahkamisest, harjamisest ja sulatamisest üksi hävitajate õhkutõusuks ei piisa. Kuna ilmaolud võivad väga kiiresti Eestis muutuda, peab enne väljalendu olema olemas n-ö varulennuväli.
"Võib juhtuda, et me tõuseme küll siit õhku, kuid ei saa hiljem vähenenud nähtavuse tõttu maanduda. Seepärast on meil ette planeeritud ka teine lennuväli, kas või teises riigis lõunas või põhjas, kuhu me saame võimalusel tagasi pöörduda, kui ilmastikuolud ei luba meil siin maanduda," ütles Blancquaert.
Tõeliste missioonilendude jaoks ollakse Ämaris valmis igal hetkel õhku tõusma. Küll aga loobuti sel nädalal mõnest treeninglennust.
"Treeninglendude jaoks on meil pisut piiravamad reeglid. Kui tingimused on treenimiseks liiga karmid, risk treenimiseks liiga suur, siis me treeningule ei lenda," märkis kolonelleitnant.
Kuna F-16 mootori õhuvõtuava asub väga madalal ja kui mootorid tööle panna, on see suuteline korraga puhtaks imema jalgpalliväljaku suuruse ala, siis tähendab, et tee lennuki ees peab olema tõesti puhas. Olulisim on see, et jää ei tohi sattuda mootorisse.
Toimetas
Merili Nael
http://uudised.err.ee/v/eesti/736a1b1e- ... emisvalmis
"Nad küsivad meilt, millise rajaosaga tuleb tegeleda esmajärjekorras, nad töötavad ööpäevaringselt ja tänu neile saame olla tegutsemisvalmis igal ajahetkel," kinnitas Blancquaert.
Nädal tagasi Eesti õhuruumi turvamise üle võtnud Belgia piloote tervitas Eesti selletalvine rekordkülm ning suur lumesadu. "Aktuaalne kaamera. Nädal" käis Ämari lennubaasis vaatamas, kuidas hävitajatele F-16 teed lumest puhtaks lükatakse.
Ämari angaarides on õhuturbe üle võtnud Belgia lennusalga hävitajad F-16, valmis iga hetk missioonile kihutama. Õhkutõus pole aga tiheda lumesaju tõttu, mis sel nädalal Lääne- ja Põhja-Eestit tabas, lihtne, vahendas "Aktuaalne kaamera. Nädal."
"Ilmastikuolud on meie jaoks ekstreemsed või vähemalt me pole sellistega harjunud. Kuid tõime Eestisse kõige paremad ja kogenumad piloodid. Loomulikult olime valmistunud külmadeks ilmadeks, kuid lahkusime Belgiast, kui seal oli 10 või 15 kraadi sooja. Kohtuda siin 20- või 25-kraadise külmaga oli loomulikult väga erinev, kuid selles pole midagi ilmvõimatut, me kohaneme kergelt," rääkis Belgia lennusalga komandör, kolonelleitnant Davy Blancquaert.
Lume ja külmade ilmadega on aidanud kohaneda seegi, et Belgia piloodid käivad pidevalt harjutamas Norras. Villane lambanahk hävitaja kokpitis piloodi istmel pole siiski sooja hoidmiseks, vaid see tegevat istme mugavamaks.
Aga sel ajal, kui belglased angaaris väljakutset või treeninglennule minekut ootavad, nühivad Ämari baasi lumekoristajad praegu 24 tundi järjest nii angaaride esist kui ka enam kui 2,7 kilomeetri pikkust ja 55 meetri laiust maandusmisrada lumest puhtaks.
Ämari baasi rajameister, nooremseersant Alari Õun tunnistas siiski, et midagi ekstreemset selle nädala suures lumesajus siiski polnud.
"Igal talvel tulevad ette mõned hullud päevad, kus mehed ongi 24/7 väljas, aga mitte eriti. Sõltuvalt ilmast, lume iseloomust, ladestuse astmest ja ulatusest saadame peale vastavad masinad, teostame vastavaid operatsioone, eemaldame lund sahkade ja harjadega, lumerootoriga, vajadusel kasutame rajakeemiat," selgitas Õun.
Peale lumekoristustehnika on oluline ka spetsiaalne auto, millega rajameister kihutab umbes 100-kilomeetrise tunnikiirusega mööda puhtaks lükatud lennurada.
"Tegemist on rajameistri masinaga. See on sellepärast natukene eriline, et sellel on raja hõõrdeteguri mõõtmiseks spetsiaalne mõõteratas. See surutakse kindla jõuga vastu pinnast ja arvuti arvutab välja, kui palju see ratas libiseb tee peal ja arvutab välja hõõrdeteguri," selgitas Õun.
Kuid sahkamisest, harjamisest ja sulatamisest üksi hävitajate õhkutõusuks ei piisa. Kuna ilmaolud võivad väga kiiresti Eestis muutuda, peab enne väljalendu olema olemas n-ö varulennuväli.
"Võib juhtuda, et me tõuseme küll siit õhku, kuid ei saa hiljem vähenenud nähtavuse tõttu maanduda. Seepärast on meil ette planeeritud ka teine lennuväli, kas või teises riigis lõunas või põhjas, kuhu me saame võimalusel tagasi pöörduda, kui ilmastikuolud ei luba meil siin maanduda," ütles Blancquaert.
Tõeliste missioonilendude jaoks ollakse Ämaris valmis igal hetkel õhku tõusma. Küll aga loobuti sel nädalal mõnest treeninglennust.
"Treeninglendude jaoks on meil pisut piiravamad reeglid. Kui tingimused on treenimiseks liiga karmid, risk treenimiseks liiga suur, siis me treeningule ei lenda," märkis kolonelleitnant.
Kuna F-16 mootori õhuvõtuava asub väga madalal ja kui mootorid tööle panna, on see suuteline korraga puhtaks imema jalgpalliväljaku suuruse ala, siis tähendab, et tee lennuki ees peab olema tõesti puhas. Olulisim on see, et jää ei tohi sattuda mootorisse.
Toimetas
Merili Nael
http://uudised.err.ee/v/eesti/736a1b1e- ... emisvalmis
DVB-T/T2:Eesti-SoomeDigi/ DVB-C:Starman HD/DVB-S: Mabo 125x140cm/TBS5922