Eelmisel nädalal saabusid Saksamaale ja Poolasse õppustele esimesed viienda põlvkonna USA reaktiivhävitajad F-22 Raptor. Neli lennukit tegi seal näidislende ja vähemalt mõnede meediakanalite oletusel võiks sellist lennukit nädala lõpus oodata ka Eestit külastama.
F-22 on üheistmeline, kahe mootoriga, iga ilmaga lennukõlbulik taktikaline stealth-reaktiivhävitaja. Lennukitüübi peamine väljatöötaja oli Lockheed Martin, kuigi oma oskustega oli abiks ka Boeing Defense, Space & Security. 1997. aastal esimese lennu teinud Raptorid asendavad nüüdseks juba USA lennuväe arsenalis vananenud lennukeid F-15 Eagle ja F-16 Fighting Falcon.
Aastail 1996-2011 toodeti F-22 lennukeid kokku 195, neist kaheksa treeninglennukit, mis anti eranditult USA õhujõudude kasutusse. Lennukimudeli väljatöötamine maksis teadaolevalt 66,7 miljardit dollarit ja iga lennuki hinnaks tuli keskmiselt 150 miljonit USA dollarit.
Tegemist on praegu ainsa lahingvõimelise viienda põlvkonna hävituslennukiga maailmas, kuna Lockheed Martini F-35 Lightning II, Suhhoi PAK FA ning hiinlaste Chengdu J-20 ja Shenyang J-31 on siiani erinevates arengufaasides. F-22 kere, relvasüsteemid ja lõplik kokkupanek oli Lockheed Martini ülesandeks, Boeing abistas tiibade, tagakere, avioonika ühendamise ja treeningsüsteemide osas. Kuigi seda tüüpi lennukite tootmine on 2011. aastast seisma pandud, on nende parimad aastad USA õhuvägede teenistuses veel ees.
Probleemiks, miks tootmine lõpetati, oli ennekõike see, et F-22 on ligi 1,5 korda kallim kui nüüd valmiv hävitaja F-35, pealegi ilmnes, et Vene ja Hiina konkurendid ei valmigi nii ruttu, kui kardeti. Lisaks sulges ekspordikeeld Raptorite eest teiste liitlasriikide turud. Austraalia, Jaapan ja Iisrael oleks olnud küll lennukitest huvitatud, nüüd on neil pigem valida F-35 variantide vahel.
Kuigi vihjeid F-22 lennukite "Euroopa sõjateatrisse" toomise kohta kõlas juba juunis, tegi asja lõplikult teatavaks USA õhujõudude minister Deborah Lee James 24. augustil. Taustal on Poola nõuded, et USA aitaks neil parandada Ida-Euroopa õhuruumi kaitset ilmselgelt just Venemaalt lähtuva võimaliku ohu vastu. (Teatavasti omaaegset Poola raketikilpi põhjendati hoopis Iraani ohuga, raketikilbist loobumine solvas poolakaid sügavalt.)
Raptoreid on seni nähtud lendamas Aasia ja Vaikse ookeani regiooni baasidest, sõjategevuses on neid nähtud terroristliku islamiriigi positsioone rünnates Süüria aladel. Ja nii on lennukid ka lahingutegevuses seni oma ülekaalu tõestada suutnud.
Kuigi Saksamaal ja Poolas nähti esialgu nelja lennukit, peaks kokku tosin F-22 lennukit ja neid teenindav 200-300-meheline tugiüksus leidma koha mitmes baasis Ida-Euroopas. Kas Ämari on üks nendest, võime esialgu vaid oletada.
Kui F-22 väljatöötamist 1981. aastal alustati, oli maailmas võimutsemas suur vastasseis kahe külma sõja leeri vahel, mis oli küll juba kadunud ajaks, mil esimene lennuk tegelikult õhku tõusis. Nüüd, mil Venemaa üritab külma sõja õhustikku iga hinna eest taastada, võib F-22 osutuda aga varasemast vajalikumaks.
Õhk-õhk võitluseks teiste lennukite vastu saavad F-22 lennukid kanda kuut AIM-120C (AMRAAM)ja kaht AIM-9 Sidewinder raketti, õhk-maa rünnakuteks võivad nad kanda kaht pooletonnist JDAM-lõhkekeha (või mitut pommi, kogukaaluga 1000 kg), kaht AIM-120C ja kaht AIM-9 raketti. Lisaks on lennuk varustatud M61A2-kahuriga. Erinevalt eelkäijatest kannab lennuk kõiki rakette ja pomme oma "kõhus," lisaks suudaks küll tiibade alla võtta veel ligi 2,3-tonnist raskust.
F-22 numbrites
Meeskond: 1
Lennuki pikkus: 18,92 m
kõrgus: 5,08 m
tiibade siruulatus: 13,56 m
tiivapindala: 78,04 m²
maksimaalne õhkutõusu kaal: 38 000 kg
Mootorid: kaks Pratt & Whitney F119-PW-100 turboreaktiivmootorit
Kütust võtab: sisemiselt 8200 kg või välimiste lisapaakidega 12 000 kg
Maksimumkiirus hinnanguliselt: Mach 2.25 (2410 km/h)
Lennukaugus: 1,600 nmi (2960 km), kui appi võtta välimised kütusepaagid
Lennukõrgus: 20 000 meetrit
Avioonika: AN/APG-77 radar (näeb ühe ruutmeetri suurusi objekte kuni 240 km taha), AN/AAR-56 raketistardi detektor, AN/ALR-94 radarhoiatuse vastuvõtja, MJU-39/40 tuleheitja
http://forte.delfi.ee/news/militaaria/h ... d=72338213
tankimine õhus
http://www.liveleak.com/view?i=ba4_1400357563
edit
F22 missioon koosneb:
*4x F-22A
*1x C-17
*60 "airman"
The U.S. Air Force has released an infographic with a collection of information about the F-22 Raptor at its first training deployment in Europe.
Even though it is quite simple, the image provides some useful information about the Rapid Raptor Package concept used to deploy the 5th Generation jet in any theater across the world in 24 hours: in particular, it states that a standard package is made of 4 F-22s, 1 C-17 and 60 supporting airmen. Not too much for the most advanced U.S. fighter plane currently in service.
Two of the four F-22s belonging to 95th FS are currently in Poland, for some training with the Polish Air Force and prove they can operate from former Warsaw Pact countries and airbases as well.
More base visits across eastern Europe are expected until the aircraft return to Tyndall Air Force Base, Florida, in mid September.
Four F-22 Raptor fighter aircraft taxi after landing at Spangdahlem Air Base, Germany, Aug. 28, 2015, as part of the inaugural F-22 training deployment to Europe. The F-22s are deployed from the 95th Fighter Squadron at Tyndall Air Force Base, Fla., as part of the European Reassurance Initiative and will conduct air training with other Europe-based aircraft while demonstrating U.S. commitment to NATO allies and the security of Europe. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Chad Warren/Released)
http://theaviationist.com/2015/08/28/in ... to-europe/
----------
Läti Lielvarde baasi saabusid 2 USA drooni ja hooldemeeskond..
..according to the U.S. Air Force, two MQ-1 Predator drones and approximately 70 Airmen deployed to Lielvarde Air Base, Latvia beginning on Aug. 24 for a temporary deployment that will continue through mid-September..
..During the deployment, Predators will not be involved in intelligence gathering missions, but will test ability to collect and share intelligence with other NATO allies.
But plans are to do something more, like Joint Terminal Attack Controllers (JTACs) training:
MQ-1 drones will collect intelligence that will be distributed to NATO JTACs so that they will be able to call in airstrikes of A-10 Thunderbolt II attack planes.
So, the military build-up in Europe continues with F-22s and MQ-1s performing brief deployments to test and validate their ability to reach the Old Continent in timely fashion, and to lay the foundations of longer presence of stealth jets and drones around eastern European nations threatened by Russia.