satipannihuviline kirjutas:
48 kbps on jama. Paluks mitte ise siin mingisugust ratast leiutama hakata, vastav teadustöö on juba tehtud.
Seoses DAB+ helikvaliteedi teemaga, plaanisin veidi hiljem viidata täpselt samale rootslaste artiklile „Perceived Audio Quality of Realistic FM and DAB+ Radio Broadcasting Systems“, peale selle põhjalikumat lugemist. Aga satipannihuviline jõudis ette

Eks artikleid antud teemal ole mitmeid. Korralikes eelretsenseeritud eriala-teadusajakirjades avaldatud töid ei saa kindlasti pidada jamaks. Küll aga võib nendes töödes olla nüansse, mida kohe ei hooma. Ka Eesti otsused võiks olla rohkem teaduspõhisemad (eriti nt. ERR-i puhul).
Aga nagu kokkuvõtetest lugeda, rootslaste töö viitab, et DAB+ puhul tuleks FM-broadcast kvaliteeditasemega enam-vähem võrreldava tulemuse saavutamiseks kasutada 192kbit/s bitikiirust (mõnedel juhtudel sobiks ka a’la 160 kbit/s). Tšehhide töös „Perceived Audio Quality Analysis in Digital Audio Broadcasting Plus System Based on PEAQ” nt. viidatakse, et HE-AAC v2 eelised tulevad välja pigem madalatel bitikiirustel (ja järelikult kõrgemate korral ei ole vist v1 suhtes eeliseid, kui PS jm. v2 täiendused on välja lülitatud – aga see aspekt vajaks süvenemist).
Küll on aga fmscan.org järgi Stockholmis, SR MUX-is, vähemalt poolte rahvusringhäälingu programmide koodek HE-AAC v2, ning bitikiirus min. 96kbit/s. Kusjuures P1-l on 168 kbit/s ja P2-l (klassikaline muusika) on 192 kbit/s! Ma ei tea, mis on selliste bitikiiruste valiku põhjused ja kas seal on seos ka ülal viidatud rootslaste teadustööga, aga kindlasti on nendel valikutel mingi mõte. Ka teistes MUX-ides tundub, et alla 80kbit/s ei minda.
Edaspidi võiksid nt. ERR-i prof. helirežissöörid hinnata DAB+/HE-AAC v2 koodeki (stereo) kvaliteeti erinevate (kõrgemate) bitikiiruste korral. Madalatel bitikiirusel võivad erinevate HE-AAC v2 ribalaiust vähendavate funktsioonide mõju hakata klassikalise muusika kuulajat (kelle kõrv ja mälu on võibolla ka veidi kogenenum, treenitum) häirima. Võib olla, et naturaalpillidega, suure dünaamilise diapasooniga ja akustiliste efektidega muusika vajab suuremat bitikiirust, võrrelduna nt. juba helisalvestusstuudios kompresseeritud, mürarikka pop- või rockmuusikaga. Muidugi max. kvaliteedi saavutamiseks peaks DAB+ enkooderi sisendiks olema kompresseerimata (või kadudeta kompresseeritud) stuudioväljund.
Nagu internetist lugeda, Inglismaal kasutatakse ka üllatavalt madalaid bitikiiruseid (32,64 kbit/s), aga on lugeda ka kasutajate nurina kohta helikvaliteedi osas. Lisaks mängib Inglismaal (kui suurema rahvaarvu ja suurema programmidevahelise konkurentsiga riigis) rolli ka multipleksi ressursile ligipääsu hind - liiga väikesed niššiprogrammid ei pruugi suuta maksta suurema ribalaiuse eest.